Definer Rootkit

En rootkit er en type ondsinnet programvare (malware) som holder seg skjult fra datamaskinens operativsystem. Rootkits forsøke å omgå påvisning av antivirusprogramvare og annen sikkerhetsprogramvare.

funksjoner

Rootkits brukes til å stjele passord, innlogging, økonomiske data, bruker-ID og annen sensitiv og personlig informasjon. Rootkits brukes også til å skape og videresende spam e-poster fra den infiserte datamaskinen og forårsake forsettlig feil.

årsaker

Rootkit infeksjoner kan være forårsaket av intetanende laste ned malware, åpner infiserte e-postvedlegg eller besøke nettsteder med tvilsom sikkerhet. De kan også installeres av noen som har fysisk tilgang til en datamaskin.

infeksjon symptomer

Symptomer på et rootkit infeksjon kan omfatte treg datamaskinens ytelse, krasjer eller lock-ups, endret konfigurasjonsinnstillinger (Windows, nettleser Preferences, Home Page) og endringer i nettverksytelse (treg nedlasting). Slike symptomer er ikke alltid forårsaket av malware.

effekter

Rootkits ofte føre til at operativsystemet til å rapportere feil filstørrelser og fil teller. Rootkits også forsøke å skjule programmer eller prosesser ved å erstatte systemfiler med falske filer.

Beskyttelse

Å oppdage og fjerne rootkits og annen skadelig programvare, laste ned noen av flere freeware antivirus programmer tilgjengelig på nettet. Blant dem er: PCTools Threat, Spybot Search & Destroy og avast! Antivirus.

fakta

Rootkits brukes av hackere få tilgang til infiserte datamaskiner på et senere tidspunkt. Rootkits er også i stand til å slå av sikkerhetsprogramvare.