Finne ut om en datamaskin er infisert

Mens tegn på en virusinfeksjon er noen ganger tydelig, med tilfeldige systemkrasj og en flom av pop-up reklame, noen ganger tegn på infeksjon er subtile. Men med hjelp av en skanning virus og spyware, kan du finne ut om datamaskinen er infisert når tegn på infeksjon er ikke åpenbar. Og det er ikke nødvendig å kjøpe et antivirus / antispionprogram-noen av de beste verktøyene for jobben er gratis.

1 Last ned en gratis kopi av Spyware Terminator å skanne datamaskinen for skadelig programvare (se Ressurser). Spyware Terminator har både en rask skanning for å se etter infeksjoner bare i sentrale områder-og en full scan. Verktøyet har også "File Analysis" støtte, som gjør det mulig å sende tvilsomme filer-som passerte skanningen men fortsatt heve mistanke til Spyware Terminator brukerstøtte. Hvis et virus oppdages, Spyware Terminator kan du fjerne viruset umiddelbart. Virus kan posere som beskyttede systemfiler eller legge seg i selve systemfiler for å unngå sletting. Spyware Terminator kan slette filen neste gang maskinen starter opp, før operativsystemet lastes.

2 Sjekk datamaskinen for en virusinfeksjon med en kopi av Avast Free Antivirus (se referanser). Den gratis antivirus-verktøyet lar deg skanne datamaskinen on-demand, på en tidsplan, eller det kan bli satt til å skanne før operativsystemet lastes. Og mens Avast Free Antivirus har automatiske oppdateringer for de nyeste virusdefinisjonene - som brukes til å identifisere virus og spyware - verktøyet er "Heuristics Engine" ser for ondsinnede egenskaper i filer som ikke er identifiserbare av virusdefinisjoner.

3 Skanne datamaskinen for en spyware infeksjon ved hjelp av IObit gratis Security 360 programvare. Sikkerhet 360 fokuserer på å fjerne spyware, malware og andre data mining programvare fra datamaskinen. Og med objektive skanneverktøy, for eksempel "sikkerhetshull" skanner og "Hijack Skanner," IObit Security 360 Free kan hjelpe deg bli kvitt datamaskinen av dypt forankret skadelig kode. Og med automatiske oppdateringer, IObit Security 360 Free gjør en god spyware forebyggende verktøy.