Hva betyr det når My Computer Says it karantene SONAR Virus?

Virus karantener holde resten av datamaskinen sikker selv om en fil har blitt infisert, eller hvis et virus har lastet ned selv på systemet. Symantec Online Network for Advanced Response er en Norton verktøy som skanner for mulige infeksjoner i sanntid og kan føye virus navn med forstavelsen "SONAR." Norton vil varsle deg når den oppdager og karantener virus og gir informasjon om disse infeksjonene.

Karantene

Karantene er en handling som anti-virus program kan ta etter det identifiserer en ondsinnet fil eller infeksjon, for eksempel et virus. Som en fysisk karantene, en digital karantene plasserer filen i et sikret område hvor det ikke kan fortsette å skade datamaskinen eller infisere andre filer. Karantene lar deg se virusets aktivitet eller, i noen tilfeller, la den legitime virksomheten til en infisert fil fortsette når anti-virus program er ikke i stand til å fjerne viruset eller slette filen.

SONAR

SONAR er en del av Norton sanntidsskanning gjenkjenning. Denne beskyttelsen ser for nye trusler ved å analysere atferden til programmer på programmet. SONAR seg selv er ikke et virus. Imidlertid kan noen infeksjoner bli merket som "Sonar.infection." Dette nomenklatur betegner en proprietær navn for infeksjon. For eksempel har Symantec "SONAR.KillAV! Gen1» i sin liste over infeksjoner. Dette lavnivå infeksjon er designet for å oppdage programmer som kan deaktivere sikkerhetstiltak. Andre antivirusprogrammer kan bruke forskjellige navn på samme infeksjoner.

Identifisere falske alarmer

Noen ganger nettsteder kan produserer annonser eller pop-up-vinduer som råder deg om antatte infeksjoner. Disse nettstedene kan faktisk være skadelig eller kan forsøke å få deg til å kjøpe deres programvare. En falsk anti-virus kan råde deg til å slå av din nåværende anti-virus beskyttelse eller forsøke å lure deg til å deaktivere din anti-virus. Hvis du kjører en Norton anti-virus produkt, sjekk at noen varsler er fra Norton. Du kan se på utformingen av programmet og oppgavelinjen for å fastslå om det er en legitim varsling. Varsler i et nettleservindu er ikke fra en legitim anti-virus program. I tillegg kan de varsler fra Norton si at infeksjonen ble fanget opp av SONAR.

forslag Handlinger

Lukk vinduet umiddelbart hvis den forsøker å karantene eller deaktivere SONAR element av Norton. Ikke last ned filer og utføre en fullstendig anti-virus scan så snart som mulig. Hvis det er en legitim varsling fra din anti-virus program, kan du få tilgang til karantene fra programmet dashbordet for å se hele navnet på viruset. Hvis det er faktisk en proprietær navn gitt av Symantec, skaperne av Norton, kan det bruke "SONAR.virus" format. Du kan administrere trusler i karantene for å slette dem eller gjenopprette dem, hvis du kan finne filen er ikke skadelig.