Hva er dataproblemet?

Staying up-to-date på datasikkerhet er en viktig del av datamaskinen eierskap. Det finnes en rekke forskjellige måter en datamaskin kan være sårbare for angrep, og disse angrepene kan sette eieren av datamaskinen i fare for tap av data, identitetstyveri eller ha sin datamaskin til å angripe andre. En viktig del av datasikkerhet er å forstå nøyaktig hvordan datamaskinen kan være sårbar for angrep.

Sårbarhet nettverk

Et datanettverk uten sikkerhetstiltak på plass kan tillate enkeltpersoner og dataprogrammer for å få tilgang til nettverket og dets ressurser uten autorisasjon. Denne tilgangen kan skje over Internett eller lokalt, og kan føre til at data blir stjålet eller skadelig programvare blir installert på datamaskiner i nettverket. Sikring av et nettverk gjennom bruk av brannmurer og trådløse nettverk kryptering hindrer uautorisert bruk av nettet, og justere innstillingene for deling på datamaskiner som er koblet til nettverket begrenser filer og mapper på datamaskiner som kan nås via nettverket.

Operativsystem Sårbarhet

Uten operativsystem (OS) er perfekt, og noen av de feil kan utnyttes av hackere og skadelig programvare for å få tilgang til brukerens datamaskin, stjele data eller føre til at operativsystemet skal fungere feil. Operativsystem produsenter slipper programvareoppdateringer og andre oppdateringer for å rette utnyttbare feil og andre sikkerhetsrisikoer, slik at brukerne kan holde OS sikre så lenge de installerer sikkerhetsoppdateringer når de blir tilgjengelige.

programvare Sårbarhet

Som operativsystemer, kan enkelte programvaretitler ha feil som kan utnyttes av hackere og skadelig programvare. Dette er spesielt utbredt i nettlesere og andre programmer som har tilgang til Internett. Avhengig av programvareprodusenten, disse utnyttbare feil kan eller ikke kan korrigeres med patcher eller gratis programvareoppdateringer. For å beskytte mot angrep i spesifikk programvare, må brukerne installere patcher og oppdateringer etter hvert som de blir tilgjengelige og sikre at de bruker den nyeste versjonen av programvaren.

Virus og sårbarhet Malware

Selv om flertallet av virus og annen skadelig programvare er skrevet for bruk på datamaskiner med operativsystemet Microsoft Windows, har virus og malware er skrevet for andre operativsystemer også. Selv mobile operativsystemer for smarttelefoner er sårbare for visse infeksjoner. Velge en antivirus med en aktiv modus som oppdager potensielt skadelig programvare som det er oppstått, i stedet for bare å oppdage det under et søk bidrar til å hindre virus og malware infeksjoner. Full antivirus skanner bør utføres daglig for å fjerne eventuelle infeksjoner aktiv skanner savnet, og en egen anti-spyware eller anti-malware scanner bør brukes på en jevnlig basis for å eliminere trusler antivirus kanskje ikke gjenkjenner.