Hva gjør en SUV på 8,3 mener?

SUV står for "standardisert opptak verdi." Det er et vanlig mål i positronemisjonstomografi (PET) som viser opptak av radioaktivt materiale (radioaktivt fluorodeoxyglucose, eller FDG) i hjernen. Det kan standardiseres mot pasientens vekt eller bakgrunnsaktivitet. SUV er svært nyttig i å skille arrvev og normale celler fra aktive lesjoner eller svulster, og i å spore fremdriften av sykdom i kreftbehandling.

SUV Betydning og definisjon

SUV er et mål på konsentrasjonen av en radiomerkings i et definert område på tidspunktet "t", dividert med den dose ved injeksjon (t = 0), normalisert til pasientens kroppsvekt. I stedet for kroppsvekt, kan injisert dose også bli korrigert av lean body mass eller kroppsoverflate (BSA). SUV beregnes enten pixelwise eller over en enkelt region av interesse (ROI).

Vanligvis hvis SUV av en svulst regionen er mange ganger større enn i en annen (normal) region, kan dette være en årsak til bekymring. Et høyere SUV tall tilsvarer høyere metabolsk aktivitet, men er også relatert til volumet av cellene benyttet i beregningen.

SUV på 8,3

SUVer varierer fra 0 for ingen opptak til 15 for maksimal opptak. SUV for de fleste kreftformer er større enn 3, men noen ganger normale vev kan ha opptak større enn 3 i tillegg. Betennelse og infeksjon kan forårsake høyere enn normalt SUVer. En høy SUV betyr ikke nødvendigvis at det er kreft.

Brystkreft kan ha SUVer i det nedre området (3-5), mens aggressive lymfomer har høye SUV-verdier (> 13). Totalt sett, detaljert lesing og vurdering av radiolog er viktigst siden disse verdiene er subjektiv. En SUV på 8,3, men vil bli ansett som mistenkelig.

SUV Ulempene

Støy i definisjonen PET bilde, dårlig oppløsning og ROI kan påvirke SUV. I tillegg faktorer som pasienten bevegelse under skanningen, siste kjemoterapi behandlinger og høye blodsukkeret før skanningen kan forårsake falskt høye SUV-målinger.