Hvordan bli kvitt en trojansk hest infeksjon

Trojanske hester infisere ellers ufarlig utseende programvare. En intetanende-ned Trojan infeksjon kan skape kaos på systemet ditt. Mens graden av skade varierer, er det viktig å fjerne en Trojan infeksjon umiddelbart. Bruk et antivirusprogram eller en online virus skanner for å fjerne infeksjonen. Hvis alt annet mislykkes, formatere harddisken til å fullstendig slette alle spor av infeksjonen.

1 Bruk et antivirusprogram som Microsoft Security Essentials, McAfee eller Symantec Norton Antivirus (se Ressurser) for å søke etter den trojanske hest infeksjon. En dedikert antivirus programmet kan skanne hele harddisken, finne og fjerne den trojanske hest infeksjon. Det kan også gi sanntidsbeskyttelse mot fremtidige trojanske infeksjoner ved å kjøre konstant i bakgrunnen, og deretter oppdage og karantene trojanske hester så snart de kommer på din datamaskin. Dessverre kan noen trojanere infeksjoner hindre deg fra å laste ned eller kjører antivirus programmer.

2 Scan datamaskinen ved hjelp av en online antivirus scanner som Microsoft OneCare, Trend Micro Housecall eller Panda Activescan (se Ressurser). Disse online skannere er gratis, gir up-to-the-minute virusdefinisjoner og krever ingen nedlasting. De kan skanne systemet selv om den trojanske infeksjon blokkerer antivirus programmer. Men ikke online skannere ikke gir sanntidsbeskyttelse, som forlater datamaskinen sårbar mellom skanninger.

3 Formatere harddisken og installere Windows som en absolutt siste utvei. Dette vil helt slette harddisken; vil du miste alle dine data. Når du formatere harddisken, er skifer tørkes helt ren, utrydde infeksjonen og skader det kan ha forlatt på sin vei. Du kan formatere og reinstallere Windows ved hjelp av Windows installere DVD som følger med datamaskinen.