Hvordan diagnostisere en CMOS Battery

BIOS (Basic Input-Output System) styrer lavnivå funksjonene maskinvaren. Det gir datamaskinen retninger for å få tilgang til plasseringen av ditt operativsystem (OS) og fungerer som et mellomledd mellom OS og maskinvaren. De egendefinerte innstillinger for din BIOS er lagret i CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor), som vanligvis er drevet av en CMOS-batteriet. En dårlig BIOS er ofte forårsaket av en CMOS batterifeil. Riktig diagnose dette problemet er nøkkelen i å bestemme en fiks for BIOS feil.

1 List opp symptomer på BIOS feil. Feilsøking er en kombinasjon av elimineringsprosess og en rekke kvalifiserte gjetninger. Oppføring symptomene vil gjøre prosessen enklere.

2 Se etter symptomer som er felles for CMOS batterifeil. Disse kan omfatte: CMOS batterifeil feil, CMOS checksum error, CMOS lesefeil, tap av BIOS-innstillinger, tap av riktige systemklokkeinnstillingene, eller en sanntidsklokke kjører sakte. Hvis du ikke har noen av disse symptomene, kan du gå videre til trinn 4.

3 Finn ut om hovedkortet er nytt eller gammelt. Hvis datamaskinen er mer enn 3 år gammel, er BIOS feil mest sannsynlig på grunn av en CMOS batterifeil og endring av CMOS-batteriet skal løse problemet. Hvis du kjøpte datamaskinen i løpet av de siste par årene, er det mindre sannsynlig at du opplever en batterifeil, men du bør bytte ut batteriet i tilfelle.

4 Oppdater BIOS firmware eller få et nytt hovedkort. Hvis du ikke har symptomer som er oppført i trinn 2, eller dersom batteriet endring ikke løste problemet, kan det hende du trenger en BIOS firmware-oppdatering, eller du kan ha en maskinvarefeil i hovedkortet ditt.

Hint

• CMOS-batterier vanligvis vare i minst fem år og kan finnes i de fleste elektronikkbutikker. Husk å få riktig CMOS-batteriet informasjon før de kjøper en ny.
  • Husk alltid å riktig slå av datamaskinen for å unngå skade på operativsystemet installasjon.
  • Alltid er skikkelig jordet til kabinettet ved tilgang til innsiden av kabinettet. Dette hindrer statisk elektrisitet utslipp fra skade følsomme komponenter i maskinen.