Hvordan virker en datamaskin påvirke din helse?

Datamaskiner har blitt en stor del av vårt daglige liv, med mange arbeidsplasser som krever folk til å jobbe på en datamaskin i timevis. Dette kan til slutt føre til helseproblemer, blant annet muskelsmerter og tretthet i øynene. Heldigvis er det forebyggende tiltak du kan ta for å redusere dine sjanser for å utvikle disse symptomene.

The Posture

Ved hjelp av en datamaskin for timer av gangen kan ha en negativ innvirkning på din holdning. Hvis du er bøyd over tastaturet, kan dette føre til ryggsmerter. Hvis du holder hodet i samme stilling for lenge, kan du utvikle muskelspenninger i nakke og skuldre, samt hodepine. Ifølge Occupational Safety and Health Administration, dårlig holdning mens du arbeider på en datamaskin for en lengre tid kan føre til en muskel- og skjelettlidelse. OSHA anbefaler å sitte i en nøytral kroppsstilling - eller en posisjon som gjør at leddene til å være naturlig justert - for å redusere risikoen for å utvikle MSD-relaterte problemer.

Nærsynthet

Ifølge Brisbane optometri professor Nathan Efron, stirrer på en dataskjerm i lengre perioder kan øke dine sjanser for å utvikle øyeproblemer, spesielt hvis du er under en alder av 30. Unge voksne og barn under 30 år har fortsatt å utvikle øyne . Stirre på en skjerm i flere timer kan føre til nærsynthet, eller en tilstand der fjerne objekter blir uskarpt. Hvis du er opptatt av å utvikle nærsynthet mens du bruker en datamaskin, kan du prøve å forstørre teksten på skjermen. Eller, investere i et par av databriller eller briller som er litt forstørret for å øke tekststørrelsen på skjermen. Men bør du ta kontakt med en optiker før du bruker briller av noe slag.

Computer Vision Syndrome

Hvis du bruker en datamaskin for lenge i en 24 timers periode kan du begynne å utvikle "Computer Vision Syndrome". Dette syndromet kan føre til synsproblemer borte fra datamaskinen, inkludert tåkesyn, trette øyne, tørre øyne, øye belastning og lysfølsomhet. Ifølge Dr. Kent Daum - Vice President i College of Optometry i Chicago, Illinois - dette skjer fordi teksten på en dataskjerm er ikke så klar som du tror det kan være. Overtid, begynner øyet å anstrenge seg for å lese teksten dataskjermen, som fører til symptomene som er nevnt ovenfor.

Beskyttelse

Hvis du må bruke en datamaskin for lange strekninger av gangen, ta forholdsregler for å beskytte din helse. Sørg for å ta hyppige pauser for å stå, strekke og få blodet flyter. Stretching - kombinert med en nøytral kroppsstilling - vil redusere risikoen for muskelsmerter. Husk å blinke. Det høres kanskje opplagt, men når du konsentrere deg om en skjerm for lenge du faktisk blunker sjeldnere, noe som kan føre til tretthet i øynene, tørr og belastning. Kontroller at skjermen hviler rett foran deg, slik at du er øyehøyde med det. Arbeidsstasjonen skal være riktig opplyst slik at skjermen ikke er den eneste kilden til lys du har.