Min datamaskin kjører ikke EXE filer eller Oppstart

En dårlig datamaskinen viser visse symptomer, enten alene eller i kombinasjon, som gjør det vanskelig for deg å bruke maskinen. Noen ganger ett symptom, for eksempel en manglende evne til å kjøre .exe filer, resulterer i et annet problem, som i en manglende evne til å starte opp riktig. Feilsøking begge disse problemene innebærer å sjekke for lignende årsaker, og å utføre tilsvarende handlinger for å løse problemet.

administratortillatelser

Windows-operativsystemet gir brukerne muligheten til å opprette kontoer med administrator eller standard kontroller. En standardkonto hindrer brukeren i å utføre noen operasjoner som kan endre driften av en datamaskin, for eksempel åpning og kjører .exe-filer. Hvis systemet ikke vil tillate deg å kjøre .exe-filer, sjekk den type konto du er logget på under. Åpne "Start" -menyen og klikk på brukerens ikonet til høyre kolonne. Det vil åpne en ny dialogboks som vil opplyse om kontoen er administrator eller Standard User.

Virus

En vanlig årsak til en feil datamaskin er virusangrep. Virus kan infiltrere og ødelegge alle filer på datamaskinen din, inkludert .exe-filer og de som operativsystemet bruker til å starte opp. Dette vil hindre dem i å fungere skikkelig og forårsake feil. Skann systemet med up-to-date antivirusprogramvare for å eliminere eventuelle skjulte ormer eller trojanere som kan være årsaken til problemet.

Sikkerhetsmodus

Starte systemet i sikkermodus vil finne ut om problemene du opplever er knyttet til Windows eller en annen fil på systemet ditt. Start maskinen på nytt, og trykk på "F8" tasten mens den prøver å starte opp. Du vil se "Avanserte oppstartsalternativer" skjerm, hvor du bruker piltastene til å markere "Safe Mode" og trykk "Enter." Safe Mode laster bare filer og drivere nødvendig for å starte opp Windows, og vil tillate deg å kjøre en anti -malware program og avinstallere ødelagte filer.

Reparere eller tilbake

Ødelagte og skadede operativsystemfiler forhindre skikkelig starter opp prosedyrer og kan endre måten datamaskinen åpner og håndterer ulike typer filer. Windows 7-brukere kan reparere eller gjenopprette operativsystemfiler i "Advanced Boot Options" menyen ved å trykke på "F8" som du starter. Under denne skjermen, velg "Reparer datamaskinen" og trykk "Enter." Du kan få den samme skjermen ved å starte med datamaskinens installering eller gjenopprettingsplate i den optiske stasjonen. Tunge angrep malware kan kreve en fullstendig systemgjenoppretting for å korrigere.