Om ICD-9 koder

Alle har generelt hørt av International Classification of Diseases (ICD) versjon 9, men utover begrepet, de fleste ikke vet historien bak indeksen heller ikke hvordan det kan påvirke deres daglige liv. ICD-9 er den mest utbredte versjon av indeksen. Den kan brukes til å identifisere ikke bare morbiditet og mortalitet informasjon, men også for å identifisere årsaker, trender, symptomer og behandling. The World Heath Organization planer om å skreddersy ICD-11 til web 2.0-standarder med planer for utgivelse i løpet av 2015.

Historie

The International Classification of Diseases (ICD) historie dateres til 1893 da den første internasjonale Liste over Dødsårsaks ble opprettet og avtalt med internasjonale statistiske instituttet. Senere, i 1898, under et møte i American Public Health Association, International Liste over Dødsårsaks ble anbefalt for bruk av landene i Nord-Amerika. I løpet av de neste 50 årene, arbeidet utviklet seg på ICD til det punktet at Verdens helseorganisasjon (WHO) har utstedt opprinnelige statistisk oversikt som ligner på det vi har i dag for å spore sykelighet og dødelighet. Påfølgende versjoner ble utgitt gjennom niende revisjonen som ble utgitt i 1988. ICD-9 koder skissere et mye bedre bilde av hva som er galt med pasienten og gir mer krevende informasjon for å beregne trender.

Betydning

The International Classification of Diseases (ICD) Kode 9 primære betydning er at det gir en internasjonal standard som regjeringer, sykehus og andre organisasjoner kan klassifisere sykelighet og dødelighet for å best analysere trender og data over hele verden om menneskers helse. Uten slike standarder, ville det vise seg å være umulig å identifisere potensielt skadelige utbrudd på mindre enn katastrofal sykdom. I tillegg, ved å være en internasjonal standard, en ICD-koden kan brukes av en hvilken som helst lege eller sykehus for å ha en første øyeblikksbilde av pasientens tilstand og hva som skal gjøres for det neste trinn av behandlingen; selv om legen ikke snakker samme språk som pasienten.

Funksjon

ICD-9 består av tre volumer av arbeid. De to første bindene utelukkende består av diagnosekoder. Volume 3 består av prosedyrekoder kombinert med diagnose. Nesten alle kjente sykdommer kan uttrykkes gjennom ICD-9-koder. ICD-9 utfører den ultimate funksjon av å la medisin å overskride nasjonalitet og språk.

Egenskaper

The International Classification of Diseases og andre relaterte helseproblemer gir ikke bare koder for å klassifisere sykdommer, men også et bredt spekter av symptomer, funn, bakgrunns omstendigheter og eksterne årsaker til skaden eller sykdommen. Omtrent alle helsetilstand kan tildeles en av ICD unike kategorier, og gitt opp til en seks sifret identifikasjonskode. Hver utgave av ICD legger større og større funksjonalitet til klassifisering biblioteket. Den neste utgaven (ICD-11) er grunn til å bli utgitt av WHO i 2015.

Potensielle

ICD-9 er den mest universelt vedtatt internasjonal standard for ICD-versjoner over hele verden. Versjon 11 viser seg å være mye mer populær enn de mindre utbredte versjon 10 siden det vil være første gang at ICD Index er produsert med Web 2.0-standarder i tankene, samt bruk av XML for data markup. Hensikten med versjon 11 er at ICD-indeksen til å være definisjonen for medisinbruk for Web og gjennom bruk av XML og webtjenester ved den medisinske industrien.