Slik sletter du et virus infeksjon

Et virus infeksjon er en vanlig forekomst i Windows-operativsystemer. Virus kan komme inn systemet ditt uten at du vet og kan føre til en harddisk krasjer eller tap av data. Den mest effektive måten å fjerne et virus infeksjon er ved hjelp av et antivirusprogram. En antivirus skanner datamaskinen og oppdager og fjerner eventuelle virus infeksjon.

1 Finn et antivirusprogram som passer dine behov. Det finnes flere antivirusprogrammer på markedet. AVG, Avast, Avira og Norton er noen av de merkene som tilbyr gratis nedlasting og gratis prøveversjoner. Se Resource å utforske flere alternativer og gjøre et valg basert på dine preferanser.

2 Installer antivirusprogram. Nesten alle av dem vil veilede deg gjennom installasjonsprosessen ved hjelp av ledetekster og instruksjonene på skjermen.

3 Start datamaskinen på nytt når du er ferdig med å installere antivirusprogram. Noen programmer vil be deg om å utføre dette trinnet som standard.

4 Kjør en fullstendig skanning av datamaskinen. Denne prosessen kan ta lang tid, avhengig av størrelsen på harddisken og mengden av filer og mapper som du har lagret på din datamaskin. Vent til programmet er ferdig skanningen. Følg instruksjonene på skjermen for å slette virusinfeksjon. De fleste av antivirusprogrammer vil gjøre dette automatisk etter at de er ferdig med skanningen.

5 Gjenta trinn 4 i minst tre til fire ganger i uken for å hindre ytterligere virusinfeksjoner i datamaskinen.

Hint

• Gjennomgå scan rapport om antivirusprogrammet genererer en. De fleste av dem gjør. Skanningen rapporten vil gi deg en god ide om hva slags virus (es) som hadde kommet inn i systemet ditt.