Disk boot failure Årsaker

En datamaskin kan ikke klarer å starte opp for flere grunner, for eksempel feil i maskinvare, virus eller feil innstillinger. Sviktende å støvel vil gjengi et system ute av stand til å laste operativsystemet, og vil forlate datamaskinen ubrukelig. I noen tilfeller, installere operativsystemet kan være nødvendig for å løse problemene.

Feil BIOS-innstillinger

BIOS er et program som drives av datamaskinen først etter at den er slått på. Det har rollen med å identifisere datamaskinens maskinvare og gir tilgang til innstillingene om maskinvaren. Blant andre innstillinger, integrerer BIOS boot innstillinger som forteller datamaskinen hvordan å starte opp og hva medium for å starte opp fra, slik som diskett, harddisk, CD eller nettverk. Sette en feil rekkefølge for starter opp enhetene kan la datamaskinen ikke å starte opp.

Boot sektor virus

Selv om de fleste virus forårsaker skade filene på en harddisk, er det noen virus som kan gjøre skade på oppstartssektoren på harddisken også. En oppstartssektor er en sektor av harddisken som inneholder informasjon som forteller datamaskinen hvordan å laste operativsystemet. Vanligvis er dette informasjon som er skrevet av systemets BIOS og er ganske vanskelig å få tilgang, men virus som Disk Killer eller Stoned kan tukle med den. Når oppstartssektoren er infisert, er desinfeksjon fra utenfor operativsystemet eller installere operativsystemet anbefales.

maskinvareproblemer

Maskinvareproblemer er andre mulige årsaker til boot feil. Defekt RAM-minne eller harddisker som er mest vanlig i dette området. Et minne med skadede sektorer kan dukke opp på systemsjekk som OK, men som starter opp informasjonen er lastet inn i dårlige sektorer, kan det hindre oppstart. Oppvarming kan være en annen årsak for en maskinvarefeil, som både harddisken og minnemoduler har en tendens til å varme opp under bruk, så installere noen kjøleløsninger som en kjøleribbe eller kjøligere kan hindre slike situasjoner.

programvareproblemer

En svikt i operativsystemet eller annen programvare som omhandler systeminnstillinger kan også føre til en boot failure. I slike tilfeller bruker et system recovery disk eller reinstallere operativsystemet er den eneste løsningen. Også for å hindre denne typen situasjoner, er det sterkt anbefalt å opprette gjenopprettingspunkter eller ta backup av systemet før du installerer programvaren.