Hvordan å behandle en trojansk virus

Trojanere - også kjent som trojanske hester - er en type malware (ondsinnet programvare) som invadere datamaskinen og tillate en hacker å få tilgang til PC-data. Når en hacker er i stand til å få tilgang til datamaskinen din, kan han endre, laste ned eller slette filer; overvåke dine tastetrykk eller datamaskinen aktivitet; stjele viktige personlige data (for eksempel bank passord eller kredittkortnumre) eller bruke datamaskinen til å sende ut spam.

Hvis du tror at datamaskinen er infisert med en trojaner, er den beste tingen å gjøre for å bruke et antivirusprogram for å fjerne infeksjonen.

1 Last ned AVG Free. AVG Free er et gratis antivirusprogram. Følge instruksjonene på skjermen, installere programvaren på datamaskinen.

2 Klikk "Start", "Alle programmer," "AVG Free" og deretter "AVG Free User Interface" for å starte antivirusprogramvare.

3 Klikk på fanen "Update Now", som ligger på venstre side av vinduet, for å oppdatere AVG antivirus database over infeksjoner. Dette vil tillate AVG for å oppdage eventuelle nyutviklede trojanere som kan infisere PC-en.

4 Klikk "Lukk" når oppdateringen er fullført. Klikk "Computer Scanner."

5 Klikk på "Endre skanneinnstillinger." Kontroller at alle bokser er sjekket, og klikk på «Lagre gjeldende innstillinger." Hvis du bruker Vista, klikk på "Fortsett" når Brukerkonto vises.

6 Klikk "Legg til Scan Schedule". Planlegge en dato og tid for datamaskinen å bli regelmessig kontrollert for trojanere og andre infeksjoner. Dette er ikke nødvendig, men det er et sterkt anbefalt trinn, siden det vil hindre fremtidige virusinfeksjoner.

7 Klikk på "Lagre". Klikk "Scan Whole Computer". Tillat AVG for å søke på hele datamaskinen for trojanske infeksjoner. Programmet vil automatisk fjerne eventuelle infeksjoner som er funnet.

Hint

• For å sørge for at datamaskinen er helt Trojan-fri, starte datamaskinen på nytt etter at den første skanningen og kjøre AVG Free en gang.
  • Hvis AVG Free er i stand til å fjerne den trojanske automatisk når skanningsresultater vises, klikker du på "Flytt til Virus Vault."