Hvordan identifisere Ukjent enhetsdrivere i registeret

Det kan komme en tid når du trenger å identifisere enhetsdrivere på et Windows-operativsystem. Kanskje du startet Enhetsbehandling-verktøyet og la merke til at en ukjent PCI enhet ble oppført blant maskinvarekomponentene du har installert. Hvis du er usikker på hva denne driveren er, en måte å identifisere det er gjennom registeret.

1 Klikk på "Start" -knappen på skrivebordet og velg "Kjør" fra menyen.

2 Skriv inn "regedit" i kommandofeltet og trykk "Enter". Dette starter Registerredigering.

3 Naviger til venstre side av skjermen og utvide "HKEY_LOCAL_MACHINE" -tasten ved å klikke på "+" tegnet ved siden av seg.

4 Naviger nedenfor og utvide "System" mappen ved å klikke på "+" tegnet ved siden av seg.

5 Naviger nedenfor og utvide "CurrentControlSet" -mappen ved å klikke på "+" tegnet ved siden av seg.

6 Naviger nedenfor og utvide "Control" -mappen ved å klikke på "+" tegnet ved siden av seg.

7 Naviger nedenfor og utvide "Enum" -mappen ved å klikke på "+" tegnet ved siden av seg.

8 Naviger nedenfor og utvide "PCI" -mappen ved å klikke på "+" tegnet ved siden av seg.

9 Utvid mappene under og deres undermapper til du finner den ukjente enhetsdriveren. Når du åpner en undermappe, vil du se en liste over relatert informasjon på høyre side av skjermen. Du vet at du har funnet føreren i spørsmålet når "Class" feltet på høyre side av skjermen leser "ukjent".

10 Klikk på mappen over og skrive ned verdien som vises på høyre side av skjermen. Denne verdien inneholder koder du trenger for å identifisere både sjåføren og leverandøren som skapte det.

11 Lukk Registerredigering.

12 Åpne din foretrukne nettleser og gå til pcidatabase.com.

1. 3 Klikk på "Leverandører av ID" linken øverst på siden.

14 Navigere på siden og ser for leverandøren ID du fant i registeret. Hver ID er satte med "0x"; så, for eksempel hvis ID-en du har funnet er 1705, navigere på siden for "0x1705" og du vil se at leverandøren for den aktuelle enheten er Digital First.

15 Klikk på leverandørens linken og navigere på siden for å finne enheten ID du fant i registeret. For eksempel, hvis det ID er 0x24c5, vil du se at sjåføren i spørsmålet er en 82801DBM SoundMAXController (ICH4-M B0 trinn), noe som tilsvarer et lydkort innebygd i maskinen.

Hint

• De samme trinnene kan brukes når du prøver å identifisere andre ukjente sjåfører. For eksempel, hvis Enhetsbehandling viser at du har en uidentifisert skriver, finner du "Skrivere" mappen under "HKEY_LOCAL_MACHINE" nøkkel i registret, utvide undermappene til du finner den ukjente sjåføren, skrive ned den tilsvarende verdi, og bruk det informasjon for å identifisere leverandøren og driver nettet.
  • Registeret er et svært følsomt område av operativsystemet. Det anbefales sterkt at du fortsetter med forsiktighet når du starter Registerredigering verktøyet som feil kan føre til alvorlige ytelsesproblemer.