Hvordan lage en Software Test Plan

Programvareutvikling selskaper trenger en plan for å teste deres programvare før den går til markedet. Testen plan er utarbeidet for å sikre at programvaren utfører sine oppgaver innenfor akseptable feilmarginer. Testplanen mål og test tilfeller er beskrevet i detalj slik at hver test kan utføres i testmiljøet og resultatene kan dokumenteres. Hvis programvaren passerer testene beskrevet i testplanen den er klar for markedet.

1 Identifiser hva programvaren er utviklet for å gjøre. For eksempel er et antivirusprogram utviklet for å kvitte seg med skadelig programvare på en datamaskin. I dette tilfellet identifiserer testplanen at programvaren er utviklet for å identifisere og fjerne skadelig programvare fra en datamaskin.

2 Definer en metode for å bestemme om programvaren oppfyller omfanget og objektiv som den ble utformet. For eksempel, siden programvaren er utviklet for å identifisere og fjerne skadelig programvare, må metoden for å teste dette inkluderer identifisering av skadelig programvare og fjerning av den fra en datamaskin. Testen plan dokumenterer en test som tester programvaren metode for identifisering og fjerning av skadelig programvare fra en datamaskin.

3 Identifisere analyse hull og risikoer som forårsaker feil i identifisering og fjerning av skadelig programvare og dokumentere dette i testplanen. Hvis hullene og risiko er relevant for den metoden som brukes for å fastslå om programvaren kan lykkes utføre testen planen, skal denne informasjonen legges til dokumentasjon testplanen.

4 Kombiner testen saken, omfang, mål, metode, ressurser, risiko, hull og testplanen inn i en software test plan dokument. Legg til en liste over test plan operativsystemer som skal brukes, til dette dokumentet. Dette sikrer at programvaren vil kjøre med hell i alle operativsystem som den ble utformet.