Vanlige Windows XP Diagnostic Redskaper og verktøy

Det finnes en rekke diagnostiske verktøy for Windows XP, både som følger med systemet og tredjepartsprogrammer, som kan undersøke datamaskinen din for en rekke problemer. Microsofts egen, inkludert verktøy er spesielt trimmet til å gjelde enkelte enheter og bruksområder, noe som gjør dem det beste valget for alle, men den mest ødeleggende problemer.

disk Utilities

Mange feil kan være forårsaket av harddisk problemer. Diskopprydding, kan Diskdefragmentering og feilkontroll av disk utilities vurdere og løse mange av disse problemene. Alt finner du under Systemverktøy delen av tilbehør undermenyen. Dessuten kjører harddisken produsentens bestemt disk diagnostiske verktøy kan bidra til å diagnostisere eventuelle lese- eller skrivefeil som forårsaker søknad problemer i Windows XP.

Søknad og Minne Utilities

Run tiden feil, blå skjermer og andre minnefeil er ofte forårsaket av dårlig skrevet programmer eller feil systemkall. Dr. Watson verktøyet er stor for å sjekke programfeil og kan nås ved å klikke på "Kjør" snarvei fra Start-menyen, skrive i "DRWATSN32" og trykke "Enter". Memtest86 + er et flott verktøy for å kontrollere datamaskinens stående minne (se Ressurser).

nettverks~~POS=TRUNC

Nettverksdiagnose Tool er inkludert i Windows XP og gir en måte å teste Internett-tilkoblingen. Du får tilgang til den fra Internet Explorer ved å klikke på "Diagnose Connect Problems" fra en feilside eller ved å velge verktøyet under "Verktøy" alternativmenyen. Du kan også høyreklikke på en nettverkstilkobling fra menyen for nettverkstilkobling og velger å feilsøke forbindelsen der for å gjøre ytterligere nettverksdiagnostikk. Også prøve å bruke en nettside som Speed ​​Test (se Ressurser) for å teste din bredbåndsforbindelse hastighet og diagnostisere eventuelle hastighetsproblemer.

hardware Diagnostics

Under Enhetsbehandling kan du se maskinvare som fungerer feil, fordi det vil ha en advarsel ikon ved siden av den. Høyreklikk den enheten og velger å feilsøke. Dette vil bringe opp enheten feilsøking verktøy som vil ofte prøve å oppdatere driveren eller fikse en eksisterende driver.

Malware og Adware Verktøy

Adware, malware og virus kan infisere datamaskinen din, desimere sin ytelse og sug dine private data fra fingertuppene. Siden de fleste av disse ondsinnede programmene er bygget for å målrette Windows XP, er det viktig å sjekke jevnlig for malware. Verktøy som Lavasoft Ad-Aware eller Spybot Search & Destroy er gode verktøy for å finne og eliminere skadelige eller infiserte programmer (se Ressurser). I kombinasjon med tradisjonelle anti-virus programvare som Norton eller McAfee, de er avgjørende for å holde datamaskinen kjører problemfritt.