Hva gjør du når en bærbar PC er infisert?

En virusinfeksjon på datamaskinen kan ha alvorlige konsekvenser. Avhengig av hvilken type virus du har, kan dine data og personlige opplysninger være i fare. Hvis du merker at datamaskinen er å oppføre seg merkelig, eller du mottar meldinger eller pop-ups, bør du umiddelbart skanne datamaskinen for å rydde opp. Det finnes ulike måter å håndtere dette, avhengig av alvorlighetsgraden av infeksjonen.

Installer et antivirusprogram

For å kvitte datamaskinen med skadelig programvare, trenger du anti-virus programvare. Denne type program skanner filer på datamaskinen din og sjekker dem opp mot en database med kodesignaturer fra kjente virus. Hvis en av filene samsvarer med en signatur i sin database, er det fil et virus og må fjernes. Hvis du ikke har virusbeskyttelse, kan du laste ned et gratis program. Noen gode valg er Microsoft Security Essentials, Avast! Antivirus og Avira AntiVir. Alle tre programmene er gratis og gir tilstrekkelig beskyttelse for datamaskinen din.

Kjør en Standard Scan

Din første reaksjon på en mulig infeksjon er en standard virus scan. Start din anti-virus program, og klikk "Update." Dette tvinger programmet til å laste ned de nyeste virusdefinisjonene fra Internett. Disse nye definisjoner sikre at skanningen du kjører fanger selv de siste virus. Når oppdateringen er fullført, kjøre en full skanning av datamaskinen. Kjøre en rask skanning kan være greit hvis du ikke opplever symptomer, men hvis du frykter en infeksjon, kjøre en full scan for å sjekke hver fil på harddisken. Slett all malware oppdages under skanningen.

Skann i sikkermodus

Hvis du fortsatt har symptomer etter virus scan, kan det hende du ikke har fanget problemet. Noen virus kan gjemme seg eller re-skape seg selv hvis slettet. For å gi deg en bedre sjanse, starte datamaskinen i sikkermodus og skanne igjen. Sikkermodus laster bare viktig operativsystemfiler og bør ikke laste viruset inn i minnet, og dermed hindre den fra å skjule under skanningen. Start maskinen på nytt og hold "F8" som maskinen starter på nytt. Etter produsentens splash screen show, bør du se en oppstartsmeny. Velg "Safe Mode" ved hjelp av piltastene og trykk "Enter". Skanne systemet og slette all malware oppdages.

Scan Offline

Hvis en sikkermodus skanningen er ute av stand til å tømme infeksjon, må du skanne offline. Last ned en redningsplaten ISO fra BitDefender, Kaspersky eller Avira og brenne filen til en CD. Start datamaskinen med redningsplaten i stasjonen. Trykk på en tast på tastaturet når du blir bedt om "Trykk en tast for å starte fra CD." Dette laster en liten operativsystem fra CD. Fra dette offline OS, kan du oppdatere anti-virus program på platen og skanne harddisken mens alle filene er sovende. Selv de styggeste rootkits kan ikke gjemme en frakoblet skanner.